Marketing nieuws & tips

Gratis afbeeldingen downloaden zonder auteursrecht

5 strategieën voor social media branding

Hoewel sociale media technisch gezien al zo’n 40 jaar bestaan, was het pas nadat Facebook iets meer dan tien jaar geleden van start ging dat bedrijven er aandacht aan begonnen te besteden als een krachtig marketinginstrument. Vroeger was branding vooral gericht op gedrukte media, advertenties en nieuwsbrieven (e-mail en flyers). De toevoeging van sociale media betekende dat bedrijven nu een andere manier hadden om in contact te komen met hun consumenten.

Merkconsistentie in alle marketingcontactpunten is een uitdaging voor elk bedrijf, laat staan voor elk sociaal netwerk. Hoe zorg je ervoor dat je in je e-mailmarketing op dezelfde toon schrijft, die overeenkomt met de vibe van je merk in tv-advertenties? Hoe maak je onderscheid tussen hoe je tegen die twee doelgroepen spreekt, als je dat al doet? Hoe zorg je ervoor dat klanten je merk herkennen, zelfs als het de eerste keer is dat ze je op sociale media zien?

Een merk is meer dan een logo of een set kleuren, en het is zo veel meer dan een omslagfoto. Een merk is hoe u uw klanten laat voelen, en dat bouwt u op door een consistente aanpak bij elke interactie die ze met uw merk hebben. We hebben deze gids geschreven om u te helpen strategieën te ontdekken die zorgen voor een consistent merk op meerdere sociale-medianetwerken.

 

1. Behandel uw basisprincipes

We zullen niet ingaan op de kleinste details van een basis branding, maar wat je wel zeker wilt weten is dat je een consistent logo, kleurenpalet, bio, boilerplate en handle hebt. Sommige bedrijven houden ervan om de logo styling lichtjes te veranderen tussen netwerken, afhankelijk van hoe klein de toegewezen fotoruimte is en de interesses van die specifieke doelgroepen. Wat je ook kiest, het belangrijkste is ervoor te zorgen dat je profielen een rode draad hebben die mensen zullen herkennen als jouw merk.

Ook hun banners zijn hetzelfde. Het is niet altijd nodig dat de twee banners op elk netwerk hetzelfde zijn, maar deze aanpak slaagt omdat zelfs de kleuren in de banners die van het logo weerspiegelen. Je zou dit kunnen implementeren met verschillende bannerontwerpen door een herkenbaar kleurenpalet van het merk te behouden, zelfs als de tekst of de beeldtaal in het ontwerp van het ene netwerk naar het andere verandert. Aangezien Facebook u toestaat om videoomslagfoto’s te maken, zou u ook kunnen onderzoeken hoe u uw standaard merkbanner kunt animeren – denk aan videoweergaven!

Als je eenmaal de basis van branding voor je sociale profielen onder de knie hebt, kun je verder gaan met meer tussenliggende strategieën. Zelfs uw basis branding strategie moet elk kwartaal worden gecontroleerd en bijgewerkt. De volgende vier strategieën zijn geen one-and-done deals. Uw publiek hunkert naar nieuwe inhoud, en uw merk moet mee evolueren, vooral op sociale media. Er kunnen ook momenten zijn waarop u de basis van uw branding in uw voordeel kunt gebruiken. Het vieren van een hashtag-vakantie of de lancering van een campagne kan hier een goed moment voor zijn! Branding van uw aanwezigheid in sociale media kost tijd en zal, net als uw schema voor het plaatsen van berichten, consistentie, vooruitdenken en focus vereisen om te implementeren.

Actie stappen

Voer een social media audit uit op al uw accounts
Zorg ervoor dat logo’s, banners, biografieën, posting cadences en handles consistent zijn met uw merkrichtlijnen, en audit regelmatig.
Zorg ervoor dat u regelmatig berichten plaatst volgens een consistent schema en dat uw content overeenkomt met de look en feel van de branding die u hebt vastgesteld.

Deel dit nieuws met uw netwerk op

Facebook
Twitter
LinkedIn

Volg ons voor meer nieuws & updates op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *